diumenge, 9 de novembre del 2008

Del llibre a la peli, i de la peli al llibre

Estimado lector, estimada lectora:
Aunque el uso habitual de un texto como éste es describir las características de la obra, por una vez nos tomaremos la libertad de hacer una excepción a la norma establecida. No sólo porque el libro que tienes en tus manos es muy difícil de definir, sino porque estamos convencidos de que explicar su contenido estropearía la experiencia de la lectura. Creemos que es importante empezar esta novela sin saber de qué trata. [...]
El editor


Fa just una setmana, diumenge passat, vaig sumar un nou títol als que ja m'estava llegint. Tenia una intenció clara: acabar de llegir el llibre abans d'anar a veure la pel·lícula.
La falta de temps em va portar a no aconseguir-ho, i passant aproximadament a la meitat del relat, a mitjans de setmana vaig anar a cine.

El fil conductor i l'argument evidentment és el mateix. El tractament dels personatges amb les pròpies relacions personals, les situacions i algunes escenes, difereixen en canvi entre ambdós documents. 

El meu primer error, inevitable, en contra de la recomanació de l'editor saber ja de què tractava l'obra, tenint en compte els incontables anuncis i tràilers que n'havia vist per televisió. Una part de l'experiència lectora ja estava perduda. 

Sempre defensaré la llibertat imaginativa que ofereix una bona lectura, respecte la concressió en imatges d'una pel·lícula. Malgrat aquest pensament, una imatge val més que mil paraules i coincideixo amb d'altres persones que en aquest cas concret la pel·lícula impacta més, tot i que la lectura fa posar els pèls de punta.

Ho dic avui, havent acabat el llibre i pensant en les diferències que he anat trobant. El punt de vista és diferent, no és el mateix llegir i pensar des de la situació d'un nen de nou anys, que la perspectiva general que ofereix el film. Sobretot la percepció dels sentiments.

Deixant a banda els aspectes tècnics d'un i altre, és bàsic el què sen's mostra, el comportament (sovint absurd) dels humans, i el valor de l'amistat (una frase final del llibre abans del desenllaç final: "Tú eres mi mejor amigo. Mi mejor amigo para toda la vida"). 

A mi, inevitablement m'ha recordat una pel·lícula que al seu moment em va encantar i que també recomano a tothom: La vida és bella.

Pel què fa a la decisió del film o la lectura? Això va a gustos. Per mi, el llibre.

PS. Resten 5 dies, i hi ha qui ahir em va dir: 
-Si fos possible, et donaria el cor perquè li portessis!

4 comentaris:

  1. Xurri!!

    primera informacio: el divendres hi ha un international dinner alemany a la meva cuina. Aixo significa k hem de pagar 3 o 4 euros i els alemanys ens faran sopar tipic del seu pais. De moment ens hi he apuntat, pero si no et ve de gust ens esborrem. Tambe hi haura els amics dun altre espanyol..o sigui k no seras lunica infiltrada!

    2: es veu k dissabte hi ha una festa a la meva residencia. El tema dakesta festa es anar de gala. En aixo si k no tens opcio...t'has demportar alguna cosa per anar de gala el dissabte a la nit...ho sento..jijiji!!

    3: no cal k temportis llensol de sota, ja he trobat ki em deixi llensols!

    de moment aixo!

    muaaa

    ResponElimina
  2. Una frase molt bonica la que algú et va dir.
    No he vist "El niño del pijama de rayas" encara, però la que sí que he vist i tinc que dir-te que la guardo com un tresor és la de "La vida és bella". És una pel.licula realment magnífica.
    Un petó!

    ResponElimina
  3. saps k...emportat un cangur...

    ResponElimina
  4. wapixima! Com tens el cotxe?té solució o què? Passa-t'ho molt bé per Holanda, i molts records a l'Irene! Ens veiem a la tornada.
    petonet

    ResponElimina

Ei!
Ostres! Em sap greu, que ara no hi sóc! Però si vols.. diga'm, i de seguida que pugui et contesto! ;)